Stress, panik och en väldig röra – det otänkbara har hänt och nu har er krisledning precis samlats för att försöka få grepp på situationen. Beroende på vad just den här krisen handlar om kommer ni förstås att fatta ganska olika beslut och vidta ganska olika slags åtgärder. Men en sak vågar jag lova, oavsett vilken typ av kris det är ni ska hantera, och det är att ni kommer behöva kommunicera.

En professionellt skött kriskommunikation är ett otroligt kraftfullt verktyg i krishanterarens verktygslåda. Kommunikation kan lindra krisens skadeverkningar, hindra att den förvärras, engagera medarbetarna i att bekämpa den, öka omgivningens förståelse för situationen, och bära ert varumärke genom krisen och ut igen på andra sidan.

Och tvärtemot vad många tror så startar inte kriskommunikationen när krisen drar igång. Det finns mycket man kan göra i förväg, och om din organisation inte redan har betat av punkterna nedan rekommenderar jag starkt att ni sätter igång och gör det.

– Bestäm i förväg vilka som ska sitta i er krisledning. Se till att gruppen som minst omfattar en person som leder arbetet, en som dokumenterar/loggar, och en som ansvarar för kommunikationen. Utse även reserver på alla poster.

– Tänk igenom vilka typer av kriser som skulle kunna inträffa hos er baserat på vilken verksamhet ni bedriver. Förskola – borttappade barn, restaurang – magsjuka gäster, myndighet – personuppgifter på avvägar, och så vidare. Det blir kanske inte just det som händer när det väl händer, men ni kommer ändå ha stor nytta av den mentala förberedelse som övningen innebär.

– Se till att det finns flera personer i organisationen som snabbt kan publicera nyheter på exempelvis er webbplats, ert intranät och er Facebooksida, och att inloggningsuppgifterna finns tillgängliga även om krisen bryter ut mitt i semestern eller på nyårsafton. ”Snabbt” är ett nyckelord här. När krisen bryter ut kommer ni vilja berätta direkt vad som har hänt och att ni jobbar med frågan, både för era medarbetare och för er omvärld.

– Öva! Genomför regelbundet övningar både på att hantera olika kris-scenarier (för krisledningen) och på att svara på frågor från journalister (för troliga talespersoner). Många blir helt blockerade av att få en kamera i nosen eller en mikrofon under hakan, och den blockeringen är lättare att lösa upp om man har fått träna på situationen i förväg.

Vad säger du, är det grön bock på alla fyra punkterna hos er?

Helena Nilsson
Associerad partner i Stratvise