Du som läser det här kanske arbetar i ett företag. Ni har tydliga erbjudanden till era kunder, det kan vara tjänster eller produkter. Även myndigheter har erbjudanden, även om de ofta inte kallar dem för just ”erbjudanden”.
 
Ni beskriver era tjänster eller produkter på er hemsida, i reklam och manus till era säljare. Utvecklare hos er finslipar det ni erbjuder och marknadsförare skapar budskap och finner vägar till de platser som kunderna besöker för att orientera sig om marknadens utbud.
 
Kanske lägger ni alltför mycket kraft på att berätta om tjänsterna och produkterna från ert perspektiv, i stället för ur kundens? För hur väl vet ni vad som avgör i stunden när kunden väljer mellan ert och konkurrentens erbjudande?  
 
I vårt företag Stratvise intervjuar vi återkommande kunder om skälet till att de ofta vill anlita samma konsulter hos oss. Vi och kunderna är överens om att konsulterna kan sin sak och har rätt erfarenhet för att kunna ge relevanta råd.
 
Men vad är det utöver sakkunskapen, som gör just dessa konsulter så populära i kundernas ögon?
 
Det vi får fram är intressant. Det hjälper oss att bli bättre på att beskriva våra tjänster och att också förmedla till nya konsulter vad våra kunder vill köpa.
 
Vi får höra sådant som ”vi känner förtroende för X”, han sätter sig snabbt in i nya situationer och får andra att förstå vad vi behöver göra”, ”han skapar lugn i teamet”, ”hon kommer inte med tvärsäkra lösningar utan lyssnar och funderar”. 
 
Stratvise säljer sakkunskap, erfarenhet och vägledning. Våra kunder köper det, och de köper också trygghet.
 
Hur tar ni reda på vad era kunder egentligen köper?