I förra veckan tog public affairs ansvarige i Oriola, Kronans Apoteks ägare i Finland, upp vad som kan hända apoteksnätet i Sverige om e-handeln fortsätter att utvecklas i den takt det gör idag och fler butiker måste stängas för att upprätthålla lönsamheten.
Vi kan anta hur apotekens framtid kommer se ut om vi gör en jämförelse med klädhandelns. Antalet butiker kommer att minska i en omstrukturering därför att apoteksbranschen är lika odifferentierad som flera av de större klädkedjorna. Vi har kunnat lägga handen över namnet på reklamen för klädkedjorna och inte veta vem det är som sänder. Likadant kan vi göra med apotekens annonser och reklam. Men framförallt är det i butik man inte riktigt vet vilket varumärke man handlar av.
Det är inte på recepten apoteken tjänar mest. Det är på de receptfria produkterna och dessa behöver marknadsföras för att sälja. 2010 ville regeringen att apoteksmarknaden skulle släppas fri för att de skulle finnas klart differentierade erbjudanden. Nu vet man knappt om man är i Apoteket AB:s eller Apoteket Hjärtats butiker för att ta några exempel.
När e-handeln byggs ut krävs det på sikt starka, differentierade varumärken i branschen för att leda konsumenten, framförallt till de receptfria produkterna. Det är som i så många andra branscher – den med tydligast varumärke och intressantaste erbjudande – som ökar försäljningen – både i butiker och över nätet. Och därmed bidrar till att butiksnätet inte utarmas. Idag är sortimentet relativt lika i apoteken. Det behöver finnas något utöver ett relativt likartat sortiment av receptfria varor som attraherar kunden och förmår kunden komma till butik.
Frågor till apoteken:
– Vilka associationer får era kunder och medarbetare när de hör namnet på ert varumärke?
– Vilka är de kärnvärden som genomsyrar er organisation – och hur skiljer de sig från konkurrenternas?
– Har ert apotek en genomarbetad varumärkes- och konkurrentanalys?
– Vad är grundstenen i ert USP?
– Hur ser ert framtida varumärke ut och varför ska kunden välja att i framtiden handla av er?
– Är kunden beredd att betala mer för någon tjänst eller produkt så att er vinstmarginal kan höjas?
– Vilket oupptäckt hål finns på marknaden?
Kan ni svara på dessa frågor kan ni gå vidare med en noggrannare analys och åtgärdsplan i vilken det skulle kunna finnas utrymme för att höja marginalerna på såväl tjänster som produkter.
Helene Broman är CRM i Stratvise, en konsultorganisation som fokuserar på förändringsledning med stöd av bland annat digitalisering.
Ring mig gärna så tar vi en kaffe tillsammans – virtuellt eller IRL – med den av Stratvise:s konsulter som har längst erfarenhet av förändringsledning och profilering.
Helene på 073 527 15 25 alternativt Andris Zvejnieks på 070 655 55 47.
—————————————–
Stratvise fokuserar på förändringsledning med stöd av digitalisering. Vi hjälper dig till en tydligare positionering på marknaden. Vi är seniora konsulter som finns på marknaden sedan 2010. Helene har lång och gedigen erfarenhet av modebranschen, Stratvise av läkemedel, med tech och sjukvård samt av offentlig sektor.