Nya krav på framtidens chefskonsulter

Någon som trasslar till, eller reder ut? Management­ konsulter omges inte sällan av nidbilder men frågar man branschen är framtiden ljus.


ÄKTA VARA – Det här var en knepig organisationsfråga.

– Ja, ska vi tillkalla en managementkonsult, eller kan vi trassla till det själva?

Så lyder ett skämt. Inte så kul kanske, men talande för en viss föreställning om det växande antalet managementkonsulter: De kommer in från ingenstans, tar fantasisummor i betalning och lämnar organisationen i kaos.

En nidbild, naturligtvis, formad av en serie medialt välexponerade skandaler med Nya Karolinska i epicentrum.

Men någonting ligger det kanske ändå i det där om snabbt in och snabbt ut. Eller snarare: det brukade göra det. Den delen tillhör nämligen en förlegad konsultroll. Det menar i alla fall Lilian Klasson, ordförande för branschorganisationen Sveriges managementkonsulter, SMK.

– Managementkonsulten var tidigare ett slags ”företagsdoktor”, som gick in i en organisation och ställde diagnos: ”Aj aj aj, nu har ni det svårt, nu behöver ni göra si eller så.” Man gjorde en analys och lämnade en rapport. Kvar blev företagsledaren som kliade sig i huvudet.

Rollen var länge cementerad, menar hon. Just nu befinner den sig dock i en brytpunkt. Den nya, moderna managementkonsulten, som hon jobbar för att försöka etablera bilden av, skulle snarare kunna formuleras som någon som reder ut trasslet och knyter ihop trådarna.



LÄS HELA ARTIKELN: