Nu har du antagligen redan hört massor om alla fantastiska möjligheter som artificiell intelligens (AI) kommer att ge i alla branscher (även din) och naturligtvis skulle du vilja ligga steget före. Globala undersökningar (i) bekräftar också att användningen av AI ökar kraftigt och en majoritet av dessa företag visar på både ökade intäkter och sänkta kostnader till följd av investeringar i AI.
Mellan nu och 2030 kommer den nya tekniken att skapa uppskattningsvis 13 biljoner dollar i BNP-tillväxt. Även om den redan har skapat ett enormt värde i ledande teknikföretag som Google, Amazon, Microsoft och Facebook, kommer mycket av de kommande vågorna av värdeskapande att utvecklas bortom mjukvarusektorn. ”Software is eating the world” skrev it-entreprenören Marc Andreessen för snart tio år sedan, och syftade på att alla bolag kommer att bli mjukvarubolag. Idag har Nvidia-vd’n Jensen Huang vidareutvecklat den träffsäkra spaningen: ”Software is eating the world, but AI is going to eat software”.
Att några AI-jättar, i olika branscher, ligger långt framme kan skapa en växande klyfta till de som är i början av sin AI-resa. Därför är det viktigt att alla företag, oavsett storlek och bransch, accelererar i nyfikenhet, lärande och experimenterande. Ja, världen och företagande är fylld med osäkerhet. Men i den osäkerheten finns ett universum av möjligheter att designa både värdefulla förbättringar och disruptivt kundvärde. Möjligheterna finns där för dig att plocka hem om du vet hur man letar efter dem.
Tre goda råd
Jag får ofta frågan: Vilka är dina bästa råd till ledare som vill komma igång att utveckla och skala en AI-strategi? Här är mina topp tre.
- Framtidens affärsmodeller kommer att stödjas av AI. Och som alltid startar all affärsutveckling med kunden. Fundera på hur AI kan adderas till din verksamhet för att skapa ytterligare kundvärde. Observera, möt och lär känna användare för att få en fräsch inblick i situation och behov.
- Skaffa rätt kompetens genom att satsa på vidareutbildning för dina medarbetare samt addera spetskompetens. Teknisk expertis är viktigt men du behöver bygga ett diversifierat team med kompetens även inom dataanalys, juridik och affärsdesign. Det finns numer även ett växande utbud av färdiga AI-tjänster att använda som tex bildigenkänning och marknadsanalys.
- Starta enkelt och kom igång! Det är viktigare för dina första AI-projekt att lyckas snarare än att vara de mest värdefulla AI-projekten. De bör vara tillräckligt meningsfulla så att de första framgångarna hjälper ditt företag att bli förtrogen med AI samt övertyga andra i företaget att investera i ytterligare AI-projekt. Det viktiga är att få hjulet att snurra så att ditt AI-team får fart.
Förutom mänsklig intuition är tillgången på kvalitativt data i tillräcklig mängd, ditt företags största tillgång. Därför har framgångsrika AI-företag också en sofistikerad datastrategi som visar både på vilket sätt de gör data tillgängligt samt att data är (eller blir) värdefullt för AI-applikationen.
Oavsett vald strategi så har de alla den ”Gyllene AI-cirkeln” som gemensam grund. Till exempel har Cevt (China-Euro Vehicle Technology med uppdraget att förse Geelys olika bilmärken, som Volvo Cars, Polestar och Lynk&Co med framtidens digitala plattformar) en enorm datatillgång om bilkörning och billiv. Detta data hjälper företaget att bygga en mer trygg och upplevelserik bilfärd (A), vilket i sin tur hjälper dem att attrahera fler kunder (B), vilket i sin tur resulterar i att de får ännu mer kunddata (C).
En stor fördel i den strategin är att Cevt – till skillnad från till exempel Google, själva äger och har tillgång till hela bilens produktdata. Den positiva cirkeln av återkoppling är svår för konkurrenter att bryta sig in i.
Affärsmodeller och ledarskap för att lyckas
Vill du som ledare öka din kunskap om AI och dess möjligheter? Då är du varmt välkommen till en digital halvdagskurs som jag gör tillsammans med författaren och föreläsaren Åsa Degermark. Fokus är på konkreta strategier, affärsmodeller och ledarskap för AI. Här ingår dessutom Åsas bok ”Future Boss – a no-nonsens guide to lead in the age of AI” och mitt White Paper om affärsmodeller för AI.
Mer information finner du på Affärsmodeller och ledarskap för att lyckas
(i) McKinsey; Global AI Survey 2019
Författare: Robert Elm