När vi studerar affärsmodellerna för sju av världens idag åtta högst värderade bolag – Apple, Amazon, Alphabet/Google, Microsoft, Tencent, Facebook och Alibaba – har de en sak gemensamt: De är alla datadrivna plattformsbolag med Artificiell Intelligens (AI) och algoritmer i kärnan. De har alla insett att utvecklingslinjen är exponentiell.
De flesta företags affärsmodeller är dock linjära, utformade för att öka vinsten eller minska kostnaderna med 5-10 procent. En exponentiell affärsmodell däremot har ambitionen att utveckla värde som är mer än 10 gånger större än dagens värde.
Så hur gör då AI och algoritmer en affärsmodell till exponentiell? För att svara på den frågan är det förmodligen lättast att förstå var algoritmer passar in i affärsmodellen. Häng med i tre exempel!
Kundsegment: Lös problem för många på ett individuellt sätt.
Algoritmer och AI gör det möjligt för organisationer att individualisera kundrelation på helt nya marknader och i stor skala. Ett exempel är tjänsten Discover Weekly på Spotify som nådde 40 miljoner människor under sitt första år. Varje användare får varje vecka en personlig spellista från Spotify med musik som de inte har hört tidigare, men som lyssnaren tros uppskatta – en digital dj-kompis som skapar kundens personliga musikmix.
För att skapa Discover Weekly använder Spotify tre olika men samverkande typer av rekommendationsalgoritmer: Collaborative Filtering, som analyserar både ditt beteende och andras beteenden. Natural Language Processing (NLP) som analyserar text. Audio-modeller som analyserar de råa ljudspåren. Naturligtvis är dessa algoritmer även kopplade till Spotifys utökade ekosystem, vilket inkluderar stora mängder datalagring, oändliga musikartiklar och ett stort antal ljudfiler.
Värdeerbjudande: Tjänster och plattformar baserade på information
När företag AI-digitaliserar sina produkter och tjänster skapar de inte bara nya versioner av sina traditionella erbjudanden, de skapar helt nya marknadsplatser. Amazons affärsmodell innehåller till exempel en algoritm som hjälper kunder att hitta nya produkter. Algoritmen visar inte bara produkter som ofta köps tillsammans. Den använder även alla recensioner om samtliga produkter för att skapa och testa helt nya produkter och tjänster. På så sätt kan Amazon, med hjälp av AI, erbjuda nya produkter som bygger på kommentarer om befintliga produkter och tjänster. Varje företag, oavsett bransch, borde undersöka hur och vad som ska digitaliseras i sitt befintliga värdeerbjudande för att inte bara betjäna befintliga kunder bättre, utan för att potentiellt också kunna skapa nya värdeströmmar.
Nyckelresurser: Algoritmer i kärnan
Google är ett av de bästa exemplen på ett företag som byggts på en algoritm (för att rangordna webbplatser), och som sedan förstärkts genom AI och maskininlärning. Men låt oss istället ta Netflix som ett exempel. Netflix levererar värde till konsumenter och filmstudios genom att underhålla och utveckla en gigantisk videokatalog. Videokatalogen är definitivt en nyckelresurs som gör Netflix unik gentemot många andra videotjänster och vars algoritm lyfter fram kundanpassat material baserat på individuell relevans samtidigt som företaget får värdefull inblick i kundens preferenser. Men än mer intressant är att Netflix AI-algoritm också visar vilket nytt innehåll företaget bör producera eller köpa in. Det tog dem 6 år att samla in tillräckligt med tittardata för att utveckla succén House of Cards. Sedan dess har Netflix i ökad utsträckning använt algoritmer för att skapa innehåll med tittarupplevelse på 80% jämfört med 30-40% för traditionella TV-program.
Kom igång!
Förutom mänsklig intuition är data och algoritmer idag ditt företags största tillgång. Du har hört det förr och nu är det dags att agera. Företag som nyfiket och effektivt utvecklar algoritmer i kärnan av sin affärsmodell kommer att kunna skapa och provtrycka nya värdeerbjudanden i en exponentiell skala.
Dags att starta resan från linjära till exponentiella affärsmodeller!
Författare: Robert Elm