Vad blir kommunikatörernas Uber?

Digitaliseringen påverkar hur vi arbetar, vilka roller vi har och vilka jobb som kommer att finnas kvar. Det gäller även alla som arbetar med kommunikation.

En iskarl kommer med isblock till fru Björk på Jungfrugatan 13.

Vilket värde ska kommunikationsavdelningar tillföra, när alla kan kommunicera med alla, när som helst? Digitaliseringen påverkar hur vi arbetar, vilka roller vi har och vilka jobb som kommer att finnas kvar. Det gäller även alla som arbetar med kommunikation.

Yrken slås ut, när behov får nya lösningar. Klassisk är berättelsen om iskarlarna. De tänkte att människor alltid kommer att behöva kyla mat. När kylskåpen mötte det behovet, var tiden ute för dem som bar isblock till skafferier. Idag talar vi om disruptiva affärsidéer som Airbnb och Uber.

Vad blir kommunikationsavdelningens Uber? Tjänsten som dök upp under taxiföretagens radar och nu förändrar hela branschen. En bransch som även bör fundera över när förarlösa bilar kommer att slå ut deras yrkeskår.

Behovet av kommunikationsstöd ökar. Ledningsgrupper har förstått att kommunikation gör skillnad. Aldrig tidigare har så många velat nå oss, samtidigt som vi dyker ned i mobilen och sätter öronpropparna i öronen för att värja oss. Någon som känner igen sig? Så mycket sändningstid, och så liten mottagningsfrekvens.

En ledtråd till lösningar kan vara följande ”sanningar”: 1. Allt som kan digitaliseras, kommer att digitaliseras. 2. Allt som är digitaliserat, kan kopieras. 3. Allt som kopieras, sjunker i värde.

Alltså behöver vi tillföra värde inom områden som inte så lätt kan kopieras.

Några slutsatser för kommunikationsavdelningarna kan vara:

  • Satsa på att stödja tvåvägskommunikation och relationsbyggande och överlåt envägsinformation till andra, däribland datorer.
  • Utveckla förmågan att lyssna och utarbeta lyssnarstrategier för en strategisk dialog med era intressenter. Skapa arenor för lägereldssamtal, där den snabba kommunikationen balanseras med reflektion.
  • Bli bättre på att använda Big Data genom att analysera, dra slutsatser och utifrån resultaten rekommendera vägval för en effektivare kommunikation.

Vill du diskutera dessa utmaningar och möjligheter djupare, hör av dig så finner vi former för det!

Andris Zvejnieks

Ansvarig på Stratvise för kompetensområdet Kommunikation

För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies

Read More