Helena Nilsson

Den röda tråden i Helenas yrkesliv är omvärldsanalys, förändringsprocesser och gränssnittet mellan kommunikation och management. Mest inspirerande tycker hon självklart är förändringar som gillas av medarbetarna och av omvärlden, men hon vet att även förändringar med negativa förtecken kan få positiva effekter om de hanteras väl. Helena har lång erfarenhet av båda typerna, och vet vad som är viktigt i förändringsprocessens olika steg.

Kännetecknande för Helena är att hon varit verksam i många olika typer av miljöer. Hon har varit kommunikationschef på välkända storföretag som Scandic, Poolia och Stockholmsmässan. Hon har en licentiatexamen i medicinsk vetenskap och är väl förtrogen med akademiska forskningsmiljöer. Hon har jobbat som journalist, inom försvarets underrättelsetjänst och som interimschef inom idrottsrörelsen. Att arbeta i så skilda världar har gett Helena väl utvecklade organisatoriska tentakler, och hon förstår snabbt dynamiken och förutsättningarna i en ny miljö. Att ställa rätt frågor och sätta fingret på det som skaver är en av hennes specialiteter, en kompetens som hon många gånger har använt även i rollen som mentor inom Sveriges Kommunikatörer och Sveriges Managementkonsulter.

Helena passar bra för uppdrag som handlar om förändringsprocesser med kommunikativa förtecken som exempelvis utveckling av strategiplaner och varumärkesplattformar. Hon är van att fungera som facilitator och kan leda, stötta och utmana styrelsen eller ledningsgruppen i deras diskussioner.