Hur lyckas du träffa rätt i den digitala kakafonin?

Campaign1

Aldrig tidigare har det varit så lätt, för vem som helst, att nå hur många som helst, när som helst. Men när alla vill kommunicera med alla kan resultatet bli en öronbedövande kakafoni. Kraven skärps på hur du ska nå ut och fånga önskade målgruppers intresse.

Den digitala revolutionen har i grunden ändrat förutsättningarna för kommunikation. Den som lyckas nå fram bäst, är den som är mest relevant, intressant och trovärdig samt utnyttjar den nya teknikens möjligheter med algoritmer och Big Data på rätt sätt!

Den digitala kommunikationen kan alltmer precist möta våra behov och intressen. Vi går från masskommunikation till kommunikation med närmast kirurgisk precision. Det innebär både en ny möjlighet och en utmaning för dem som är vana att arbeta med kommunikation, utifrån de spelregler som gällde före den digitala transformationen.

Vi är många som försöker tränga igenom människors filter, skyddsmekanismen som vi alla har i vår hjärna. Det innebär att det är enklare att kommunicera med de målgrupper som redan har bestämt sig för att vi är intressanta. Samtidigt som det är svårare att nå nya målgrupper som, medvetet eller omedvetet, filtrerar bort våra budskap.

Den snabbare kommunikationen behöver också kompletteras med arenor för dialog, reflektion och gemensamma slutsatser. Kommunikatörer är idag regissörer av digitala mötesplatser, där de skickligaste suveränt och kostnadseffektivt kompletterar de digitala mötena med fysiska träffar.

Den lyckas bäst, som förstår när psykologiska behov kräver ett mänskligt möte med personlig uppmärksamhet. Insikter om hjärnans förutsättningar och nyttan av teknikstöd är avgörande pusselbitar för dig som vill skapa en ny framgångskarta.

För att bli en framgångsrik kommunikatör i det nya kommunikationslandskapet råder vi på Stratvise våra kunder att ta avstamp i följande:

  • Lyssna för att verkligen förstå – lägg mer tid och kraft på att förstå och ta in synpunkter om ”det nya”
  • Regissera samarbetet mellan digitala och fysiska mötesplatser
  • Lär dig hur hjärnan filtrerar, så att du kan nå igenom bruset, i en tid då kommunikation kan bli alltmer tidskrävande

Vad har du själv för erfarenheter av att nå ut till befintliga och nya målgrupper? Kontakta oss gärna för utbyte av erfarenheter och diskussion om nya kreativa lösningar.

Vill du ha fler spaningar från Stratvise? Meddela oss på info@stratvise.com, så mailar vi gärna vår guide Digitalt Ledarskap som pdf-fil!

För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies

Read More