Har du koll på hur din verksamhet måste förändras?

Skärmavbild 2018-09-25 kl. 15.42.49

Bildtext: Ingen vill väl utveckla nya produkter som kan ställas ut på ”The Museum of Failure”, som till exempel Itera-cykeln?

Förstår du vad kunder, intressenter och samhället efterfrågar, kanske t o m innan de själva vet? Då har du bra omvärldsspaning och ”örat på rälsen”. Nästa steg är förstås att kunna matcha behovet med lönsam leverans – att ha en agil affärsmodell.

Den teknologiska utvecklingen genererar allt större möjligheter att förändra sin affärsmodell eller operativmodell. Om vi inte arbetar kontinuerligt med att anpassa, blir vi mer konkurrensutsatta och får också svårare att hävda oss i rekryteringar.

De flesta kommer inte att behöva förändra sin affärsmodell i grunden. Men det är viktigt att analysera i vilken grad verksamheten som du driver kommer att påverkas – i alla fall i närtid. Det är också viktigt att kunna experimentera och testa idéer, för att snabbare än tidigare kunna avgöra om de är bra eller riskerar att skapa nya produkter för Museum of failure. ”Fail fast” har blivit ett standardbegrepp i den nya tiden.

Vi har funnit det klokt att fundera på följande aspekter i relation till affärsmodellen i kommersiella organisationer, operativmodellen i offentlig eller ideell sektor:

  • Vilka relationer måste vi ”äga” och fokusera på, och vilka kan vi släppa till andra?
  • Hur kan vi öka vår förmåga att snabbt anpassa oss till omvärldsförändringar?
  • Har vi möjlighet att leverera nya tjänster inom vår verksamhet eller har digitaliseringen förändrat kostnadsbilden?
  • Vilka resurser behöver vi styra över?

När du förstått vad kunder och intressenter efterfrågar, rekommenderar vi att ni utvecklar detta tillsammans med dem. Släpp tidigare uppfattningar om vad som är möjligt och våga experimentera. Pröva olika mönster, olika modeller innan du väljer affärsmodell för er verksamhet. Vilken affärsmodell eller operativmodell ger bäst affärer eller mest nytta för dem ni är till för?

Vad har du själv för erfarenheter av att utveckla verksamhet tillsammans med kunder eller brukare? Vad krävs?

Vill du ha fler spaningar från Stratvise? Meddela oss på info@stratvise.com, så mailar vi gärna vår guide Digitalt Ledarskap som pdf-fil!

 

Författare:

andris zvejnieks

Andris Zvejnieks

 

För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies

Read More