Åtta tips som kan lyfta modehandeln: ”Det händer för lite i butikerna”

Digitalisering kan bli modekedjornas bästa kompis – om den utnyttjas på rätt sätt. Här är åtta tips för att göra fysisk handel merangelägen.

Förändra eller dö. Det är en sanning som flera aktörer har fått se i vitögat de senaste åren. När digitaliseringen förändrarförutsättningar och beteenden i rasande fart är det lätt att halka efter i sin bransch.

Att det kan få allvarliga konsekvenser har vi sett flera exempel på. Lyckas man inte samla kraft för att ta igen förlorad mark riskerar man att sluta som Boomerang eller Indiska.

Ett rakt motsatt exempel är Brothers som har vänt ett nattsvart läge till framgång med bland annat god service, vägledning och inspiration som ledord i förändringsarbetet –och där de digitala kanalerna ska fånga upp kunder tidigt i köpresan.

Bild 1

 

 

MÅNGA ÅR I BRANSCHEN. Lilian Klasson (t.v.) är vd för managementkonsultnätverket Stratvise och hjälper kunder att effektiviseraverksamheter med stöd av digitalisering. Helene Broman från Fashion Consultancy har 30 års erfarenhet av strategisk kommunikation samt koncept- och varumärkesbyggande inom livsmedels- och modebranschen.

Helene Broman på Fashion Consultancy slår fast att digitaliseringen innebär ökade möjligheter att tillvarata tekniken i alla led för att öka konkurrenskraften.

– Men för att lyckas behöver vi ompröva det vi gör idag – vilken information vi ska samla in om våra kunder, hur vår affärsmodell ska fungera, hur vi arbetar och på vilka sätt vi kommunicerar med våra kunder och medarbetare, säger Helene Broman.

Att ha en attraktiv nätbutik är inget som i sig löser problem för den butik eller kedja som är pressad.

För Helene Broman och Lilian Klasson handlar digitalutveckling om att utgå från den övergripande strategin, analysera etableringsmöjligheter, vässa affärsidén och ta framstrategier för att anpassa verksamheten till kundernas nya köpmönster.

Och att utveckla de fysiska butikerna.

– Fysiska butiker kan ju vara fantastiska mötesplatser och ett redskap för att positionera sig. Jag tror att alla modemärken behöver ett ställe dit kunden kan gå, säger Helene Broman.

Här är deras tips för att ställa om sin verksamhet:

Bild 2

MANGLA AFFÄRSIDÉN. Tänk igenom ditt koncept.

1. Börja med att se över din affärsidé

”Tänk igenom grundfrågorna: Vem är din kund? Vet du vadkunden vill ha? Har du rätt sortiment? Sitter du fast i gamla modeller? Vad behöver du göra för att uppdatera ditt koncept? Tänk i nya banor, annars asfalterar man bara kostigarna. Se till att ledningen har ett digitalt tänk.”

2. Se över ditt långsiktiga profilarbete

”Har du rätt produkter? Se över butiksnätet – lägen, storlek och skyltning. Jobba konsekvent med varumärket. Rikta dina erbjudanden bättre.”

Bild 3

BÄTTRE UPPLEVELSER. Gör butiken till en attraktiv mötesplats.

3. Maximera upplevelsen i butik

”Det händer för lite i svenska modebutiker. Servicenivån och kundmötet måste bli bättre. Öka lusten och lekfullheten. Överväg smarta speglar i provhytten. Säljer du regnkläder, låtkunden prova i en dusch! Flera butiker kan samverka i en butikmed varor som passar en viss profil/kompletterar varandra. Kunden vill inspireras i butik och framförallt den yngre generationen vill lära sig mer. Ordna därför happenings och event, miniseminarier i butik och bjud in via kundklubben.”

4. Anpassa dig till kundens digitala vanor

”De flesta konsumenter använder mobil eller läsplatta i stället för dator när de handlar på nätet. Den som bäst underlättar kundens hela köpresa – från behov/sök till leverans – harskapat bra förutsättningar för återköp. Vill kunden till exempelprova plagg hemma med VR-glasögon så bör du ha stöd för det.”

Bild 4

 

MER MOBIL. Mobila kassasystem bryter upp inrutade gamla mönster i butiken.

5. Använd digitalisering för att frigöra tid till bättre kundmöten

”Säljare fastnar ofta bakom kassan i stället för att aktivt möta kunderna. Ta bort den traditionella disken och använd ett mobilt kassasystem med digitala kvitton. Ju mer man kan digitalisera i butik och låta säljaren vara ute i butik och fokusera på kundens behov desto bättre. Det handlar både om att digitalisera och att manualisera”

6. Rekrytera rätt medarbetare –utveckla deras kompetens

”Blanda generalister och specialkompetens. Specialiserade säljare kan hjälpa kunderna att kombinera plagg som passarbra ihop. Du kanske till och med ska ha en personal shopper? Kunderna blir mer miljömedvetna, vilket ställer krav på medarbetarnas kunskap om produkterna, hur dessa ska skötas och hålla längre och hur de kan återvinnas.”

7. Gör det snabbare, gör det bekvämare

”Jobba nära kunderna och möt deras behov. Utöka tjänster i butik. Sy om och justera kläder direkt i butik medan kunden väntar. Bjud på te, kaffe och dig själv. Se till att leverera nya plagg direkt från fabrik till precis den plats dit kunden vill ha dem.”

8. Ta hjälp av andra

”För att lyckas i den pågående förändringen krävs att du skaffar dig förståelse eller hjälp, såväl för affären som för den digitala utvecklingen.”

 

Källa: http://www.market.se/premium/atta-tips-som-kan-lyfta-modehandeln-det-hander-for-lite-i-butikerna

 

För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies

Read More